Puolustusvoimat
www.puolustusvoimat.fi

Suoraan sisältöön »

Keisarin sirkuslaivueesta Keskiyön haukkoihin

Suomalaisten sotilastaitolento-osastojen historia on lähes yhtä pitkä kuin yli 90-vuotiaiden ilmavoimien. Midnight Hawks on vaalinut ja kehittänyt niiden perinnettä vuodesta 1997 alkaen.

Midnight Hawksista on tullut reilussa vuosikymmenessä kansainvälisesti arvostettu sotilastaitolento-osasto, joka kehittää jatkuvasti näytöstoimintaansa. Kauden 2008 lento-ohjelman uutuus olivat näyttävyyttä tuovat savupodit. Kuva: Mikko Luukkanen.

Kyky lentää kurinalaisessa muodossa osaston johtajajan komentojen mukaisesti vain muutamien metrien päässä muista koneista jopa satojen kilometrien tuntinopeudella on eräs sotilaslentäjän ammattitaidon perinteisestä kulmakivistä.

Alun perin osastolentämisen taito lienee kehittynyt jo ensimmäisen maailmansodan aikana, jolloin lentokoneita alettiin ensimmäistä kertaa tosimielessä käyttää sodankäynnin välineenä.

Ensimmäisten radiottomien lentokoneiden yhteydenpito ja yhteistoiminta perustui pitkälti käsimerkkeihin, vaaputuksiin ja ennalta sovittuihin lentomenetelmiin. Niinpä oli tärkeää, että hävittäjäosastojen johtokoneet ja siipimiehet osasivat pysyä näköyhteydessä sellaisissakin sääolosuhteissa, joissa toisen saattoi paikantaa vain pysymällä tiiviisti hänen läheisyydessään.

Sittemmin lentäjien avuksi ovat tulleet radiot ja tutkat, mutta vielä nykyäänkin osastolentämistä harjoitellaan ohjaajakoulutuksen eri vaiheissa paljon, sillä se kehittää lentokäsialaa sekä havaintokykyä ja on tärkeä elementti sujuvassa yhteistoiminnassa taivaalla. Kukaan kun ei tänä päivänäkään toimi taivaalla yksin, vaan kahden hävittäjäkoneen pari ja neljän koneen parvi ovat edelleen ilmataistelun perusyksikköjä.

Osastolentämisen vaativin muoto on taitolento, jossa useiden koneiden muodostelmat suorittavat mitä moninaisempia epätavallisia liikkeitä aivan kuin yhtenä koneena. Huippuunsa hiottuja numeroita esittävät taitolento-osastot ovat maailman ilmavoimille tärkeä tapa esitellä osaamistaan lentonäytöksissä ja ilmailutapahtumissa.

Koneet köydellä kiinni

Ilmavoimissa osastotaitolentämisen historia ulottuu ainakin 1920-luvulle. Tuolloin Suomen lentokenttiä kiersi kapteeni Väinö Bremerin johtama, ranskalaisvalmisteisilla Gourdou-Leseurre -hävittäjillä toiminut ”Keisarin sirkuslaivue”.

Ilmavoimien ensimmäinen taitolento-osasto oli 1920-luvulla Gourdou-Leseurre -hävittäjillä toiminut Keisarin sirkuslaivue, jota johti sittemmin maineikkaana maailmanympärilentäjänä tunnetuksi tullut kapteeni Väinö Bremer. Kuva: Ilmavoimat.

1930-luvulla osastotaitolentoa esitettiin brittiläisillä Gloster Gamecockeilla, jotka joskus lensivät jopa siivenkärjistä yhteen sidottuina.

Toisen maailmansodan melskeet ja sitä seurannut jälleenrakentamisen aika hiljensivät vakituisen osastotaitolentotoiminnan ilmavoimissa, mutta tarkoitukseen hyvin sopivan Fouga Magister -suihkuharjoituskoneen käyttöönotto vuodesta 1959 alkaen elvytti sen jälleen.

Osastotaitolento otettiin Kauhavan silloisessa Ilmasotakoulussa eli nykyisessä Lentosotakoulussa osaksi Fougan lentokoulutusohjelmaa, ja vuonna 1961 aloitti toimintansa kapteeni Erkki Penttilän johtama neljän koneen näytösosasto.

Lennonopettajista muodostetut osastot esittelivät muun muassa vuosittaisissa Lentäjien juhannus -tapahtumissa kaunismuotoisten Fougien yhtenäistä liikehdintää aina vuoteen 1986 asti.

Eräs Midnight Hawksin toiminnan esiasteista oli Ilmasotakoulun Fouga-osasto, joka lensi Kauhavan juhannusjuhlissa ja lentonäytöksissä ympäri Suomea 1960–80-luvulla. Kuva: Seppo Viitamäki.

Osasto saa nimen

1980-luvulla Fougien tilalle ilmavoimien suihkukonekoulutuksen ykköstyökaluksi tulivat englantilaisvalmisteiset Hawkit, joilla osastotaitolentotoimintaa jatkettiin Kauhavalla.

Vuosien varrella kotimainen ja kansainvälinen kiinnostus nimetöntä, mutta taitavaa Hawk-osastoa kohtaan kasvoi, ja vuonna 1996 heräsi ryhmässä lentäneiden keskuudessa ajatus toiminnan vakiinnuttamisesta yhden virallisen nimen alle.

Yhteisten tuumailujen tuloksena ryhmä ristittiin osaston yöttömän yön kotilentonäytökseen sopivasti Midnight Hawksiksi.

Osaston nimi ja nykyäänkin käytössä oleva merkki, neljän Hawkin muodostelma juhannusyön auringossa, esiteltiin Oulun kansainvälisessä lentonäytöksessä vuonna 1997.

Midnight Hawksin aikana suomalainen osastotaitolentäminen on kansainvälistynyt voimakkaasti. Ennen 1990-lukua ilmavoimat ei osallistunut lainkaan lentonäytöksiin ulkomailla, mutta Midnight Hawks on tehnyt jo useita menestyksekkäitä vierailuja arvostettuihin ilmailutapahtumiin maamme rajojen ulkopuolella.

Osaston ensiesiintyminen ulkomailla nähtiin Air Power 2000 -lentonäytöksessä Zeltwegissä, Itävallassa 350 000 hengen yleisön edessä. Midnight Hawks on esiintynyt myös vuoden 2004 Royal International Air Tattoossa eli RIAT:ssä Fairfordissa, Isossa-Britanniassa, vuoden 2006 Alankomaiden ilmavoimien näytöksessä Leeuwaardenissa, Radom Air Showssa Puolassa vuonna 2009 sekä Sion Air Showssa Sveitsissä syksyllä 2011.

Myös osastojen väliset yhteydet ovat kehittyneet. Muun muassa maailman tunnetuimpiin taitolentoryhmiin kuuluvan, Ison-Britannian kuninkaallisten ilmavoimien Red Arrowsin Hawk-ohjaajat sekä Midnight Hawksin miehistö ovat vierailleet tutustumislennoilla toistensa takapenkkiläisinä.

Eri maiden ilmavoimien taitolento-osastot pitävät tiiviisti yhtä. Ison-Britannian Red Arrowsin punahaalariset ohjaajat vierailivat kauhavalaisten kyytiläisinä juhannuksena 2006. Kuva: Mikko Luukkanen.

Jatkuvaa ponnistelua parempaan

Midnight Hawks on saanut Euroopan eturivin sotilastaitolento-osastojen rinnalla esiintyessään runsaasti kiitosta ammattitaidostaan.

Kovassa seurassa ei pärjää ilman ahkeraa työtä, ja koko Midnight Hawksin historian ajan suomalaista sotilastaitolentoa onkin kehitetty aktiivisesti. Joka vuosi ryhmän toimintamenetelmiä ja esitystä hiotaan edellisen näytöskauden kokemusten perusteella seuraavaa kautta varten kevättalvella tapahtuvassa harjoittelussa.

Vuodesta 1999 lähtien osastoon on kuulunut esiintyvien ohjaajien ja koneiden tekniikasta vastaavan henkilöstön lisäksi myös valvoja. Valvoja on eräänlainen ”valmentaja”, jonka tehtäviin kuuluu muun muassa lento-ohjelman ja muun toiminnan suunnittelu sekä kehittäminen yhdessä osaston johtajan kanssa.

Lisäksi yli toistakymmentä näytöskesää kestäneen historian aikana hyväksi havaitut käytännöt on kerätty toimintakäsikirjaksi, jota päivitetään jatkuvasti.

Näytöskauden ulkopuolisen kehitystyön ja harjoittelun hedelmät näkyvät suurelle yleisölle Midnight Hawksin esityksissä muun muassa täysin uusina lento-ohjelman osioina sekä suurina ja pieninä lisämausteina. Eräs näyttävimmistä viime vuosien lisäyksistä Midnight Hawksin showhun olivat vuonna 2008 käyttöön tulleet näytössavut, jotka luovat tunnelmaa yhdessä näytösmusiikkien kanssa.

Midnight Hawks on vieraillut ulkomaisissa lentonäytöksissä muutaman vuoden välein. Syksyllä 2011 osasto nähtiin Sveitsin jylhissä alppimaisemissa Sion Air Showssa. Kuva: Aleksi Ruotsila.


Tulosta Jaa

Päivitetty 13.09.2012